101021

Jag drog aldrig ut för fika, fastnade istället hemma. Har legat i två timmar och läst min bok. Håller just nu på att läsa En blomma i Afrikas öken. Så jävla bra bok! Handlar om en tjej som heter Waris Dirie som växer upp i Somalia, hon lever i öknen med sin familj och flyttar runt. När hon är 13 år ska hon bli bortgift med en 60 år gammal man vilket hon inte vill gå med på så hon bestämmer sig för att rymma. Man får följa med på hennes resa från Somalisk öknen till London där hon börjar arbeta som hembiträde åt sin morbror och moster. Idag är hon en känd modell och kämpar för kvinnornas kamp i könsstympning.

Rekommenderar verkligen den här boken, jag älskar att läsa böcker där jag känner att de ger mig något. Den här boken har verkligen gett mig en inblick i en helt annan kultur där könsstympning utav kvinnor är helt normalt.. Själv blev jag rädd, äcklad, ledsen och arg när jag läste kapitlet i boken där hon i detalj beskriver hur en kvinna skar bort alla hennes könsdelar för att sedan sy ihop allt ihop till storleken av ett riskorn.. Jag har läst måååånga hemska böcker men jag har aldrig mått så dåligt som när hon beskrev denna händelse. Jag kan inte förstå hur det kan vara helt naturligt för en kultur att skära bort varenda liten könsdel på en kvinna endast för att deras blivande man ska försäkra sig om att han får en oskuld. Tänk er sen när man ska ha sex för första gången med sin man eller när man ska föda barn... Den smärtan.... nä fyfan nu mår jag sådär dåligt igen... För er alla som gillar sådana böcker där man får inblick i hur andra har haft det rekommenderar jag verkligen denna bok. Den är grym men samtidigt så jävla bra! 
 



Bokomslaget



Världen behöver fler som kämpar för kvinnans rätt!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0